00:13 GMT28 November 2020
Listen Live
    Get short URL

    Court documents confirm that Fusion GPS, financed by the Democratic National Committee and Hillary Clinton’s 2016 presidential campaign, paid reporters in relation to the infamous dossier that alleged then-candidate Donald Trump engaged in “golden shower” urine show orgies at the Ritz Carlton in Moscow.

    The US House of Representatives is stepping up pressure on Fusion GPS, a private research firm founded by two former Wall Street Journal reporters. According to recent documents filed by the House in court, Fusion transferred unspecified sums of money to unnamed journalists between June 2016 and February 2017. These journalists were known to have covered "Russia issues relevant to the [House Intelligence Committee's] investigation," according to the Washington Examiner.

    Documents Fusion GPS filed with the US District Court for the District of Columbia had virtually all useful information about the financial transfers redacted, including names, the amount of money, and the intention of the payments.

    The House Intel Committee is urging the court to force Fusion GPS to publish banking records connected the payments, the Examiner reports.

    For its part, Fusion GPS asked the court for a restraining order to avoid having to disclose further information. "Those requested records involve transactions that are not pertinent to work related to Russia or Donald Trump," Fusion GPS co-founder Peter Fritsch said in an affidavit filed this week.

    Obviously, there seems to be a concern by some members of the House committee that Fusion paid journalists to report on the story. Notably, BuzzFeed was among first to publish the salacious document, while CNN quickly followed suit and discussed the dossier's existence on national television. Literally dozens of reporters from Politico and the Washington Post — two publications hardly known for exhibiting a pro-Trump bias — had seen the dossier and dismissed it as not newsworthy because its statements could not be corroborated.

    Furthermore, attorneys for the House alleged that Fusion GPS set up meetings between "dossier author Christopher Steele with at least five major media outlets in September 2016, including Yahoo News."

    Yahoo News was also one of the first outlets to publish a story on the dossier, specifically bringing former Trump adviser Carter Page into the fold.

    "While many politicians and bureaucrats in the US Congress remain distracted by irrelevant sideshows such as the minuscule amounts of money spent on Facebook ads that no one paid attention to last year or how various perverted members might have once amused themselves," Page said in a statement to the Washington Examiner Wednesday, "the determined leaders and hardworking staff with the House Intelligence Committee have once again remained on the tip of the spear as they drive toward essential answers regarding the real government interference in the 2016 election."

    Meanwhile, in late October, the Campaign Legal Center filed a complaint with the Federal Election Commission stating that the DNC and 2016 Clinton campaign broke the law by hiding how they financed Fusion GPS to craft the document. The project to fabricate ties between Trump and Russia was reported to cost more than $12 million.


    You Don't Say: FBI, Justice Dept Unable to Verify Trump-Russia Dossier
    DNC Paid Over $1 Million to Fusion GPS for Dodgy Trump/Russia Dossier
    Merkel's Dossier on Putin Unlikely to Offer UK Intelligence Any Juicy Info
    Former Trump Adviser Calls 'Russian Dossier' on US President 'Completely False'
    Judge Slaps Down Trump/Russia Dossier Author’s Attempt to Dodge Testifying
    Dossier, Fusion GPS, FEC, US House of Representatives Intelligence Committee, Christopher Steele, Carter Page, Donald Trump, US
    Community standardsDiscussion