22:43 GMT26 January 2021
Listen Live
    Europe
    Get short URL
    9424
    Subscribe

    While Western countries accuse some Russian media outlets of spreading propaganda, they forget to mention that such major German media outlets like Radio Deutschland, ARD-Tagesthemen and Spiegel Online often cover certain issues in a one-sided and biased manner, SPD-politician and editor of NachDenkSeiten Albracht Müller told Sputnik Germany.

    In particular, these media outlets use dubious sources and leave out subjects that do not fit into their angle of reporting, the journalist said.

    Müller illustrated his position with concrete examples, citing reports and comments from the most renowned German media. For instance, on December 13, German magazine Spiegel Online made the following statement:

    "The rebels in Aleppo, as observers report, are on the verge of defeat: journalists and civilians publish videos from the crisis area — they are calling for help," the article said, describing the situation in the city after the Syrian army liberated a large part of Aleppo with Russia's support.

    According to the journalist, the article forgets to mention that the so-called rebels are associated with terrorist groups Ahrar al-Sham and the Jabhat Fatah al-Sham (former Al-Nusra Front). Moreover, the report doesn't cover the fact that, according to the recent UN data, the rebels prevented residents of the city from leaving the combat area and used the ceasefire to regroup and resume fighting.

    To "prove" the "credibility" of these reports, the magazine refers to a large number of retweets. "The video has been retweeted many times, for example by the Syrian White Helmets, which is receiving an alternative Nobel Prize this year."

    According to Müller, the magazine should at least have mentioned that these NGOs, which receive large donations from the EU and the US, are mainly located in the areas controlled by Jabhat al-Nusra.

    "They cover the situation only from one side and comment on it in a corresponding way. Thus, the White Helmets is being portrayed as a neutral aid organization and not as an organization financed and inspired by the West," the journalist said.

    Müller also cited other examples, like a recent report of ARD program "Tagesthemen," which the journalist harshly criticized for its biased way of reporting.

    "They are fleeing the east of Aleppo. Thousands leave their city, because Assad's army has now taken control over it," the first program's statement says. Müller contradicts: "Well, maybe people try to escape not because of Assad's army, but because there is nothing left to eat and no place to live?"

    The journalist also refers to recent reports on the issue, made by Russian media outlets like Sputnik and RT. According to him, they offer an alternative perspective to the developments in the conflict area.

    "Given the circumstances, we must be glad that Russia spreads complementary information and commentaries through its media in the West — like RT German or Sputnik," Müller said. "But our politicians and media seem to not like it. Why not? Are we not allowed to read and listen to differentiated and critical news? Or maybe they want to work on the creation of Russia's image as an enemy without any obstacles," the journalist concluded.

    Never miss a story again — sign up to our Telegram channel and we'll keep you up to speed!

    Related:

    Russian Senator Exposes Double Standard as 'EU Media More Engaged in Propaganda'
    Stoltenberg Says NATO Will Use Open Debate to Counter 'Russian Propaganda'
    Tags:
    propaganda, media, Syria, Russia, West
    Community standardsDiscussion